Sunday 17 May 2015

Puisi : Sembilan

#Langit

Langit tak cerah awan tak mendung
Berat mata saya memandang
Berat lagi bahu awak yang menangung

Tiada kata yang mampu diungkap
Melainkan tadahkan tangan lafazkan doa' agar Tuhan mendengar

Sayang, tabah dan sabarlah dikau ketika ujian menimpamu
Kerna tiada pintu yang paling kukuh selain pintu hatimu

"Rabbi yassir wala tu'assir Rabbi tammim bi khair"
Ya Allah, permudakanlah jangan dipersulit
Ya Allah, sempurnkan dengan kebaikan

Puisi ni khas untuk mangsa-magsa banjir yang dekat Kelantan tu. Tapi dan sebenarnya untuk exboipren aku nama #Ahmad. Masa tu Kelantan memang banjir teruk, kesian jugaklah aku dengar cerita dia. Dia je laa rasa aku tak rasa tapi tu laa aku ni tak mampu nak cakap apa-apa yang aku tahu cakap "Sabarlah awak, Allah buat semua ni pasti ada hikmahnya". Aku tak habis-habis dengan sabar sabar sabar dan sabar. Sedihlah jugak. Aku mampu berdoa dan bagi sumbangan duit je ikut kemampuan aku itu dah kira okay laa tu kan. 

Masa ni aku dengan Ahmad lost contact kejap. Then dia contact aku balik. Masa ni dia bersyukur sebab aku masih ada dengan dia means tak hilang dan mereput macam tu je, haha. Gila, takkan laa aku nak tinggalkan orang masa dia tengah susah ennn.. tak baik kaw! Masa ni aku just macam support dia dengan kata-kata semangat.

Kawan aku cakap masa Kelantan banjir teruk tu.

"Kenapa kau tak call dia ke? contact dia ke?" Aku mampu jawab "wei, aku mana pandai nak call-call orang ni. Aku mana laa reti bercinta ngek. Tak pandai aku nak cakap call call orang ni" Boleh pulak kawan aku cakap aku sengal.

Seriously aku cakap. Aku tak pandai nak bercinta and jadi sweet sangat ni. Sweet sikit-sikit tu boleh laa. Kalau nak suruh call tanya kabar tu emm bukan style aku laa kot. Problem sikit kalau nak bercinta dengan aku ni, hahaha. 

Pada masa itu... malang sungguh nasib Ahmad kuikuikui
- Abell
@pwincessabell

No comments:

Post a Comment