Friday 29 May 2015

Praktikal : Latihan Industri III

Hai Assalamualaikum.

Alhamdulillah, dah minggu kedua aku praktikal di PNB. So far so good, haha itu je yang mampu aku kata. Entahlah dah rezeki aku kot kat sini hadamkan saja. Aku diletakan di Unit Trust Operation (UTO). Under UTO ada banyak section. 5 section tak silap aku tapi dorang just bagi aku 2 section je nanti. Sekarang ni aku dekat section "pembahagian harta pusaka" dalam setengah bulan aku ditempatkan disini. Lagi one month and half aku akan diletakkan dekat Hibah tempat man. So aku bertukar dengan man.

Aku dengan Man satu department. Janah account department. Walaupun account tu nampak macam "wow menakutkan" bagi aku department aku lagi menakutkan. Setiap budak praktikal kat department aku kena buat presentation about book review and improvement for our department. Bapak ahhh mati kena present dekat 5 orang bos. Ah belum masuk lecturer aku nanti, bapak ahh. All in english, susah weh nak translate kan malay ke english. Kat tempat aku ni semua kerja in bahasa. How can laa kann aku nak translate kan. Masak aku masak. Aku ni dah laa paling pemalas baca buku, what theeee laa kan.

Sepanjang aku dekat tempat kerja ni aku jadi baik sangat. Apa orang suruh buat aku buat, tanpa sebarang bantahan. Dan sampai semua orang cakap aku rajin, lembut, baik perghhhh melambung pujian aku dapat. Tapi seriously aku tak harapkan pujian tu. Aku harap dorang percaya dengan aku, percaya yang aku boleh buat kerja apa yang dia suruh, dan aku harap aku tak buat banyak silap dekat tempat ni. Hopefully zero mistake laa kan tapi kite ni manusia biasa tak sempurna. Ermmm.. tapi tak mustahilkan nak dapatkan zero mistake tu?

InsyaAllah banyak mana kerja aku, susah mana kerja aku, penat mana kerja aku.. aku cuba untuk ikhlaskan diri aku untuk bekerja. Fighting! Bak kata Gegemal dan kengkawan lain cakap 3 bulan tu tak lama, aku cuba hadamkan kata-kata mereka hahaha. Gegemal ada cakap.. suka tak suka aku kena hadap jugak buat apa nak takut. Betul jugak kata budak kecik tu. Nak buat apa aku takut sebab benda tu memang aku kena buatkan. Thanks Gegemal membantu jugak kata-kata kau budak kecik! hahaha

Orang boleh kata "eleh, kejap je weh dah 3 bulan" "eleh, standard ahh kata kerja kan" kau cakap memang laa senang. Environment tempat kau lain kalau nak dibandingkan dengan aku. Aku corporate company, GLC, main dengan angka, bukan boleh suka-suka, bukan senang2 kau boleh buat silap. Kau jangan nak bandingkan environment tempat kerja kau dengan aku. Kau sambil kerja boleh syok gelak gelak, main fon, orang sekeliling kau pon okay boleh laa kau rasa seronok enn,.. Kau rasa tempat aku dulu baru kau boleh cakap cenggitu, okay? kau bandingkan lagi aku tumbok kau! hahahaha

Demi nak dapatkan keputusan sem ni yang terbaik.. aku kena menurut perintah. Yeah, dalam kerja mana boleh nak main-main. Time kerja, kerja. Time main gelak gelak kau gelak jangan lupa kerja sudeh. Suka hati korang laa kan nak cakap apa pasal aku, tak kisah. Lain orang lain pendapat :)

Gambar tak bape nak berkualiti sebab gelap. Jujur aku cakap aku takot nak main fon dekat tempat kerja. Aku free masa rehat and lepas balik tapi jangan harap sangat aku nak reply segala komen or masej korang, aku penat laa tolonglah faham ek. Terima Kasih awok ;)
- Abell

1 comment:

  1. W'salam, maaf lambat reply. I mohon melalui email ke HR saja.

    ReplyDelete