Thursday 19 February 2015

Semester 8: Bercuti Di Penang III

Sambungan dari Part II

Lepas malam tu makan nasi briyani kteorang balik bilik masing-masing. Esok pagi dah nak kena check out. Esok tu bangun, siap-siap kemas barang semua then check out. Pukul 9.00am kteorang check out. Lepas tu kteorang nak pergi makan. Then jenjalan dalam kereta akhir ternampak "Jeruk Madu Pak Ali" Apa lagi cepat-cepat cari parking then jalan kaki sikit semata-mata nak beli jeruk madu. Actually, malam tadi dok cari jeruk ni dok celah mana. Then tanya orang yang menetap dekat area situ. Dia kata Jeruk tak buka malam dia dari pagi sampai pukul 8pm gitu, aku pon tak berapa nak ingat, hekhek :P
Jeruk Madu yang kteorang pergi ni dekat area Pasar Jalan Chowrasta (Chowrasta Market) yang terletak dekat Penang Road, Georgetown Pulau Pinang. Sepanjang perjalanan celah-celah kedai, lorong macam-macam ada jual. Boleh laa sesiapa yang nak beli cenderahati tu, hehe.
Aku refer dekat blog ni (clicksini) Lupa nak tangkap gambar excited jumpa Jeruk Madu Pak Ali sampai lupa. Dan aku juga refer dekat sini
Habis aku shopping jeruk dekat sini. Mak aku suka jeruk. So aku shopping bebanyak. Habis dalam RM65 juga laa, haha.
Lapar yee abang-abang, kakak-kakak
Lepas dah beli letak jeruk dalam kereta kejap. Yela, tujuan utamanya sebenarnya nak pergi makan. Dah alang-alang park dekat depan Komtar. Kteorang berani mati lintas jalan yang sesak kereta yang lelaju. Nasib baik ada hero-hero malaya lead kteorang perempuan ni, hihi. Then kteorang makan dekat Georgetown White Coffee. Ouh, aku tak makan aku tak minum. Sebab aku tak berapa berkenan dekat tempat ni, mwahahaha. Aku layan tengok dorang makan je.
Tengok lukisan makin hilang dimakan oleh masa, acewah
Lepas dorang dah kenyang isi perut makan, Kteorang jalan dekat area Georgetown ni. Sebenarnya kteorang nak cari streets art, Actually, streets art ni merata taw. Then aku, Janah, Mija membuat keputusan untuk berjalan kaki. Tengah hari buta yang panas terik nak mampus kteorang redah jugak semata-mata nak bergambar dekat streets art ni. Intan pun turut serta. Siapa nak bergambar kena follow kteorang. Hahaha. Yang lain pergi makan.
Panas bhai kena pakai topi hangus la kau kalau tak, haha
Jalan punya jalan. Kteorang cari peta untuk ke Street Art ni.  Bukan senang taw nak cari street art ni, dengan panas terik, tempat dia merata. Betul laa kata blogger-blogger yang berpengalaman pergi Penang ni. Memang payah nak cari arts ni dekat celah-celah lorong. Padahal dia belakang korang je, korang boleh tak perasan.
Comelkan basikal pink ni? Sesuai dengan aku, kekeke :P

Dok tanya orang sana sini. Then sewa basikal jumpa apek ni dia cakap kalau sewa dekat kedai lain RM10 tu untuk warganegara kalau untuk foreigner dorang kena RM15 macam tu laa.  Pastu apek tu cakap ambek basikal dia, dia kasi RM8 plus 1botol mineral water. Nasib baiklah uncle tu baik kasi sekali air mineral. Kering kontang tekak kau jenjalan ke streets art walaupun naik basikal. Kteorang ni dengan pakai kain. Nasib baik skirt aku ni tak kembang so senang nak kayuh. Si Intan, Janah dengan Mija habislah skirt dorang, hahaha.
1basikal = RM8
mamamiyaa~ dorg minat laa coconut ni, kalau aku, aku tak layan, haha
Tengah cari jalan nak bergambar. Tetiba kteorang tengok si Rahmat dengan Rahman pun naik basikal sekali. Terkejut juga laa dorang nak join. Ingatkan taknak. Tapi seriusly panas sangat-sangat walaupun dah petang. Merah jugalah kulit aku. Macam sotong bakar, eh apa kena mengena dengan sotong, hahaha
Pakcik&Makcik bak kata Ucop, hahaha. Sawittt sangatttt~
Kteorang tanya si Rahmat and Rahman berapa harga basikal dorang. Dorang cakap RM8 jugak. Ciss, apek tu tipu kteorang betul. Kalau korang jenjalan lagi. Macam-macam jenis basikal korang boleh dapat taw. Basikal couple, basikal berbumbung, basikal comel macam-macam laa. Korang kena pandai-pandai survey laa.
Aku paling suka gambar ni. Sawittt sangat. Nak kata macam adik beradik pon ye jugak, haha.
Cool juga laa si Rahmat dengan Rahman ni follow kteorang. Sebenarnya kteorang nak pergi perlabuhan ni.. sanggup melintas jalan dengan jalan yang banyak sangat kereta laju. Memang berani matilah cakap kaw. Lepas lintas ingat nak masuk satu lorong, sekali anjing kaw, hahaha. Mencicit jugak laa aku nak lari. Then dorang cakap "Jangan lari, Jangan lari". Kteorang acah-acah cool. Padahal dah cuak gila.  Then anjing-anjing tu patah balik tempat dia. So terbantut laa hajat kteorang. Kteorang teruskan misi mencari street arts.
Lepas kena kejar anjing, tak guna punya anjing. Penat kteorang lintas -.-'
Kteorang nak ingatkan. Street arts ni panas. Baik korang pakai sunblock dengan topi kalau taknak terbakaq kulit. Then mintak peta dengan no telephone apek kedai basikal. Takut korang lupa jalan and kedai apek basikal korang tu, hahaha. Then banyak street arts dekat sini hampir pupus, huhu. Sedihnya. Aku rasa tak lama lagi pupuslah kalau tak ada orang cover balik arts tu.
Nak refer street art refer dekat sini.
Mija dengan aku lagi kacak dari abang2 sebelah ni, haha
Sampai ke petang laa jugak kteorang main basikal. Sebenarnya kteorang kena check out Hotel kteorang dekat Batu ferringhi pukul 3.00pm tapi dalam pukul 5.00pm baru kteorang gerak lepas lepak-lepak minum teh ais dekat nasi kandar beratur.
Air teh ais RM1.50 x 4orang = RM6
Teh ais dia umphh laa wa cakap lu. Mesti nasi kandar dia pon umphhh kan? entahlah, haha
Style ark kteorg? Hahaha
Kteorang pon terus pergi Batu Ferringhi. Bayu apatah apartment kteorang. Tapi okaylah apartment dia. Besar pun besar. Selesa sangat. Rumah dipenuhi aircond perghhh nikmat. Cuma slek sikit tandas dia air dia ciput. Alahai, kena penuhkan air dekat tong dulu baru laa boleh nak mandi dengan penuh nikmat, acewah.
Apartment kteorang satu hari RM240
RM240/5orang = RM48seorang
Sumpah letih gila main basikal untuk ke street art tapi kann sangat berbaloi. Sebab kau berbasikal dengan kawan-kawan kau dekat tempat orang. Rasa macam zaman kanak-kanak laa juga. Dalam berbasikal ni ada kerjasama antara kteorang. Seronok sangat. Sekarang rindu dah nak naik basikal, huhu. Rumah kteorang tingkat 10. Cantik view dia dekat atas sekali.
Dekat sini parking sehari untuk orang luar kena bayar RM12/5orang = RM2.40seorang
Lepas siap solat, mandi semua. Kteorang pergi makan dekat Slow Rock Cafe. Berhadapan dekat Hard Rock Cafe. Terbaik jugaklah nasi goreng dia dekat sini. Aku suggestkan korang makan nasi goreng slow rock terbaik. Ada sotong, udang macam-macam lagi laa.
Mat dengan Cop ni mengantuk ke? ke kekenyangan sgt ni? hahaha
Aku makan nasi goreng janji rock. Macam ayam berempah so biasa je bagi aku sebab takda kuah, haha. Budak-budak lelaki dorang dok makan ikan bakaq 3 rasa. Perghhh sodap kaw! Hahaha. Nasib baik si Rahman baik hati kasi sikit rasa ikan dorang, hohoho.
Nasi aku RM12 plus air bandung RM2. So total RM14
Kenyang gila dan sangat puas hati.

Malam tu kteorang lepas pantai. Perghhh seronok suasana pantai tu sepoi-sepoi bahasa je angin dia. Dok lepak-lepak main pasir. Gosip-gosip sikit. Cuci mata tengok mat saleh laki bini. Makin tua makin sawit kaw! Hahaha.

Actually dekat batu ferringhi ni ada night market. Orang kata macam uptown, downtown je. Harga dia not bad laa boleh laa. Jalan dekat batu ferringhi ni pusing2 macam dekat Genting. Fuhhhh, pening orang belakang dok corner2, haha.
Actually, banyak tempat lagi kteorang pergi. Penat dah nak taip. Penat dah edit gambar. Penatlah. Nak update cite lain pulak ni. Dah sampai part III cukup la ek, hehehe. Kita belanja gambar je ek :D
Ouh lupa nak cerita pasal budget. Bajet pergi balik aku termasuk makan dan minum serta tempat tinggal dan transport semuanya under RM400 serius aku cakap. Lagi jimat kalau korang jenis tak kuat makan sangat macam aku.

Penang ni ibarat pusat makanan. Kalau korang suka makan. Suka cuba macam-macam makanan yang sedap-sedap boleh bercuti di Penang. Seriusly, memang penuh dengan makanan, hahaha.