Sunday, 7 February 2016

Teman Tapi Mesra

Assalamualaikum,

Hai sudah lama aku tidak mengupdate, adehhh mana kata-kata janji manisku terhadapmu haha. Okay stop sudah mengarut tu. Mari kita teruskan. Apa yang korang tahu dengan term untuk "Teman Tapi Mesra" ni atau lebih dikenali sebagai TTM secara ringkasnya. Korang rasa teman tapi mesra ni sama ke dengan "SKANDAL"? Bagi aku dan mengikut pandangan aku TTM dengan skandal adalah satu maksud yang berbeza.

TTM ini mungkin dikenali sebagai hubungan tanpa status terhadap dua pasangan berlainan jantina tetapi masing-masing masih single. Dan term untuk TTM ni "quite friendly" laa berbanding dengan SKANDAL, hoho. Maksud skandal dari fahaman aku pula, dua jantina yang salah seorang daripada mereka yang sudah mempunyai pasangan tapi masih berlaku curang dengan pasangan sedia ada. Kiranya skandal ni main "pasang-pasang" laa gittew.

Okay, mesti ramai yang pernah rasa TTM ni kan kan kan? Hubungan tanpa sebarang declaration as a partner or couple. Kebanyakan, mereka ni mempunyai perasaan satu sama lain tapi takut untuk meluahkan untuk pergi ke stage seterusnya kerana mereka kurang berkeyakinan. Ya, macam aku laa kot hahaha. 

Aku tak tahu laa hubungan TTM aku ni kekal sampai kejinjang pelamin ke tidok. Sebab sekarang ini aku pun tengah terjebak dengan hubugan TTM ni wakaka. Orang cakap TTM ni cuma sementara janganlah kau berharap lebih. Aduhhh, pedih aku mendengar kata-kata itu. Sebenarnya TTM ni macam kawan je cuma mesra lagi dari kawan. Hubungan ni tak akan berpanjangan sampailah pasangan TTM ni menemui cinta hati. 

Beza ke KAWAN dengan TTM ni?

Kawan tu kawan laa. Kawan macam kau berkawan dengan Ali dan kau berkawan dengan Ahmad dan kau tak ada perasaan lebih daripada tu dengan diorang. TTM ni special sikit dari kawan sebab tu dia gelar TTM. Mereka tu act like a real couple tapi sebenarnya mereka tak couple pun. Relationship ni bermula dari perkataan TERTARIK/ SUKA/ SAYANG dan mungkin CINTA. Diorang tertarik antara satu sama lain dan mula jatuh sayang tapi mereka tak berani nak expose diri mereka ke stage seterusnya. 

KENAPA?

Sebab kenapa bagi aku.. mungkin sebab mereka ni fobia dan takut nak bercinta. Ataupun mereka ni mempunyai pengalaman yang pahit dalam bercinta dan atau mungkin mereka ini first time nak bercinta. Kedua, mereka masih mencari soulmate oleh itu kalau diorang dah jumpa cinta hati yang lain masa TTM so diorang takda laa rasa bersalah sangat nak putuskan hubungan. Mungkin lepas ni mereka boleh menjadi kawan biasa? hahaha

TTM ini sakit kalau kau betul-betul fall in love dengan partner kau. Then tetiba partner kau dah jumpa partner baru dan masa tu dia akan tinggalkan kau begitu sahaja. Yela, kau tu TTM dia je bukan girlfriend/boyfriend dia pun. So, buat apa dia nak kisah dengan kau. Bersabarlah duhai hati. Ntah, aku sayang TTM aku dan aku memang nak naik ke stage ke seterusnya tapi apakan daya. Dia suruh kawan-kawan je dulu. Aku redha aku teruskan jugak dengan hubungan TTM ni wuuuu sedihhhh.

<3 WMA
- Abell


Wednesday, 27 January 2016

Planner 2016 Abell

Review : Planner 2016

Yeay! Planner kite dah sampai, huhu. Walaupun lambat start beli planner tapi tak apalah awal lagi baru Januari sempat nak update planner ni. Harga pun berpatutan. Susah taw nak cari planner yang cool dan murah dekat Malaysia ni, Kite ada usha gak luar negara punya, cun gila kottt tapi susah nak cari. Kalau ada pun mahal gila ratusan ringgit jugalah harga ni. Maaf sis tak mampu nak beli mahal-mahal. 
Taraaaa! Tebal gak taw planner ni.

Bagus taw planner ni, mengingatkan kita kat Allah. Planner ni macam planner Islamic jugalah

Ni calender dalam planner ni. 

Ada ruang untuk Ramadhan juga. Macam-macam boleh plan nanti masa Ramadhan.


Ini monthly expenses. Korang belanja tiap-tiap bulan boleh rekod dekat ruang ni. Dalam planner ni juga ada untuk tiap-tiap hari punya saving taw. Setiap hari just tick je bila kita start saving.

Ruang Tazkirah. Gittew. Islamic kannn? Tak rugi laa beli. 

Nak tahu kita beli dekat mana? Kita beli dekat Kak Kinah. Nak usha boleh usha dekat instagram dia : @plannerhut tapi kannn.. dia dah tak restock dah planner ni. Dia buka sampai second batch je. Kite pon dari second batch dia. Nasib baik sempat join. Nak tahu harga dia? Murah jee.. RM30 postage RM6 tapi kan kalau beli 3 planner dapat free postage.

Kite harap hujung tahun ni dia buat lagi laa Planner untuk tahun 2017 pulak. Boleh repeat order lagi, huhu. Planner korang pulak macam mana? Boleh laa share dengan Bell dekat sini. 

- Abell


Thursday, 14 January 2016

SL1M Unipeq Second Batch

Hai korang...

Hari ni aku nak cerita pasal SL1M yang aku join tu. Excited tak nak tahu? Huhu. Okay, meh aku cerita yee.. program yang aku join sekarang ni adalah program under Khazanah Malaysia Berhad bersama UKM Unipeq gittew.

Mana aku tahu pasal program ni? Sebenaranya, Janah yang tolong carikan pasal SL1M ni dekat facebook. So, aku pun bacalah syarat-syarat nak masuk program ni semua-semua tu laa Aku dengan Janah call office Unipeq macam mana nak join and bla bla semua tu laa. Lepas tu, kteorang fikir masak-masak sementara tak dapat kerja lagi ni.. kteorang pergi interview SL1M ni dekat Bangi.

Nanti masa interview diorang akan terangkan pasal program ni. InsyaAllah, kalau korang setuju and berminat dengan program ni mesti korang terpilih punya. Aku dengan Janah pon terpilih laa untuk join SL1M ini untuk batch yang kedua. So, selama sebulan aku stay dekat Bangi untuk kelas. Seronok kelas dia walaupun memula tu kau rasa agak kekok. Macam-macam korang belajar nanti. Sebulan je weh, bukan lama. Kejap jee awaaa hihi.

Okay laa, nanti aku sambung lagi cerita pasal ni ek? Hehe baboiii
- Abell

Wednesday, 13 January 2016

Cara Nak Tukar blogspot.my ke blogspot.com

Haaa... korang perasan tak url blogspot korang tu apa? Dot.Blogspot.Com ke Dot.Blogspot.My? Korang perasan tak? Ke aku sorang je yang baru perasan? Hehe. Okay, ada cara dia kalau korang nak tukar balik jadi dotblogspot.com. Ini cara dia:

CARA NAK TUKAR DARI BLOGSPOT.MY KEPADA BLOGSPOT.COM

Kacang je, ikut step ni ye sayang haha

1- Template >> Edit HTML >> Ctrl + F
2- Search atau taip code ini <head>
3- Copy add script dekat bawah ni paste dekat atas atau sebelum <head>

<script type="text/javascript">
var blog = document.location.hostname;
var slug = document.location.pathname;
var ctld = blog.substr(blog.lastIndexOf("."));
if (ctld != ".com") {
var ncr = "http://" + blog.substr(0, blog.indexOf("."));
ncr += ".blogspot.com/ncr" + slug;
window.location.replace(ncr); }
</script>

Kalau pening tengok gambar ni...
Taraaa siap dah! ^-^ suka tak? Yeayyy!
Good Luck korang, haha
- Abell

Hi 2k16!


Hai, 

Lama dah aku tak update blog dekat 2 bulan rasanya. Bukan sebab malas ke apa tapi memang sebab malas la, huhu. Tapi kan.. bulan lepas memang aku busy sampai tak sempat laa nak update blog ni. Kecian blog kite berhabuk.. pfuhh pfuhhh *tiup habuk*

Boleh tak lagi aku nak wish "Happy New Year"? Haha. Sudah berjaman baru kau nak wish, kah! Permulaan tahun baru aku tak berapa nak "happy" sangat, haha. Mesti korang semua ada azam kan? Azam aku... emm masih sama tapi aku upgrade sikit. Takleh cakap dekat sini. Boleh cakap dekat buku diary huhu. Hmm, tahun baru aku just terbaring dekat rumah sambil berwasep, fesbuk.. lifeless gila rasa. Line wasep malam tu slow gila babeng pulak, aku ingat aku sorang je. Eh, dah jauh aku merepek ni..

Hmm, aku sekarang ni dah jadi graduan. Graduan yang tidak punya kerja lagi. Apa nak jadi dengan aku ni. Masa belajar kemain azam nak kerja tinggi. Sekarang ni.. haihhh laaa. Kemon Salsabila! You can do it! Actually, aku dah sebulan join SL1M (Skim Latihan 1Malaysia). Tak ramai tahu aku join SL1M ni. Nanti aku cerita pasal SL1M aku ni ea.

Okay, korang...
Nah belanja muka "penanam anggur" yang berjaya! Kah!
- Abell

Friday, 6 November 2015

Confession: Kepada seseorang yang pernah hadir dalam hidup aku

Ada sesuatu yang ingin aku sampaikan kepada orang-orang yang pernah hadir dalam hidup aku walaupun sekali, mahupun hanya untuk sementara sahaja. Maksud aku, yang pernah berkawan rapat dan berkongsi cerita dan pendapat dengan aku dulu-dulu gittew. Dan jugak kononnya yang pernah dok "crush" dekat aku, hahahahaha *perasan* dan pernah melawak dan menyakat aku masa tu *berapa banyak DAN* Aku luah dekat sini sebab aku tak mampu nak berdepan dengan korang dan aku juga tak mampu untuk "personal text" dengan korang *malas ah nak text macam apa je nnt* 

Aku bukan nak sombong ke, lupa kawan ke, bukan. Ada satu perasaan yang buat aku jauh atau berdiam diri dari korang iaitu perasaan "segan". Aku bukan apa, aku tengok semuanya sudah ada kehidupan masing-masing, sudah pun bahagia. Ada yang dah berkahwin, ada yang nak berkahwin, ada yang dah bermakwe daa... aku je yang masih mencari dari dulu sampai sekarang pon tak jumpa-jumpa lagi.. Allah tahu aku tak ready tu yang takda tu sampai sekarang, hahaha. kemonnnn laa takkan aku nak kacau korang wehhh, kekok kottt.

       Kepada seseorang yang telah berkahwin dan sudah dikurniakan anak iaitu Mr.S. Pertama, aku nak cakap tahniah dekat kau dan terima kasih atas jemputan ke majlis perkahwinan kau masa tu. Aku bukan taknak wish atau sombong masa tu dengan kau. Aku tak perasaan laa ada invitation dari kau dekat FB tu. Asal laa tak PM je aku, cakap kau dah nak kahwin. Kau ingat aku marah ke? Dok aihh. Itu pun Janah yang kasi tahu kalau tak sampai kesudah aku ingat kau "single" kahkahkah. Sebenarnya enn, aku segan wehhh nak wish "Tahniah" dekat kau masa tu. Kite kan dah lama tak bertegur sapa, tak pernah nak "like-like" status masing-masing *nampak sangat aku tak matang masa tu* Tapi kite memang kawan pun kan... 

          Kedua, sebelum kau kahwin tu (setahun lebih tak silap aku ke dua tahun lepas? lupa dah aku) thanks laa sebab pernah bagi nasihat "abang-abang" dekat aku dulu. Yela, kau kan tua 5 tahun dari aku. Setelah titik kematangan aku sampai *acewah* aku baru sedar nasihat kau semuanya sangat berguna. Bagus ahh kau. Thanks laa sebab kau tak pernah down kan aku masa result STPM aku keluar. Kau tak banyak tanya pasal result aku masa tu. Yela, result aku tak segempak kau kot haha malu laa aku harharhar. Tapi masa aku kerja part time dulu aku ada ngadu penat, letih, sedih semua dekat kau.. kau layan je cerita aku.. kau tak pernah marah aku. Kau tetap bagi semangat dekat aku supaya aku kuat sebab aku "kakak" dalam family aku. Dan paling penting! Kau orang yang tak pernah miss ingatkan aku pasal SOLAT! *thorbaik laa wa cakap lu* Thanks bro. Apa-apa pun tahniah aww.. dah berfamily dah kau. Doakan aku dapat suami yang baik-baik, soleh, dan boleh tahan perangai aku dan terima aku seadanya. Kau fefaham laa aku kan keras kepala :P ehehe. 

         Dan yang terakhir, aku nak cakap dekat kau yang aku OKAY! Serius okay :) *kesah pulak kau enn dgn aku, hahaha* dan jangan salah faham dengan aku kay. Kau still kawan aku walaupun kite tidak pernah/selalu bersapa. Lagipun kau dah kahwin buat apa nak contact laki orang wehh walaupun kawan *aku nak cari lelaki bujang,eh*, haha. Aku doakan kehidupan kau dan keluarga kau dilindungi dan dirahmati Allah. Btw, comel anak perempuan kau hahaha. Kbaii Mr.S!

Yang lain-lain yang kononnya "crush" dengan aku tu nantilah aku confess apa yang aku nak cakap. Sekarang takda ide, hehehe. Okay bye.

- Abell

Thursday, 5 November 2015

Istiadat Konvokesyen ke-10 Unisel

*maaf entri ni penuh dengan gambar, kite kasi tahu awai2 naa*

Alhamdulillah. I'm officially graduated kaw. Dah nak masuk 2 minggu jugaklah graduate ni dan dah sebulan lebih tak update blog. Bukan taknak update tapi busy sangat, haha. Ini baru ada masa nak update. *alasan*

24 hari bulan 10 , 2015 Sabtu (Petang)

Orang ketiga last naik pentas bagi Ijazah Sarjana Muda Kepujian Pengurusan Perniagaan. Janah, aku, Intan then last Mija bagi course kteorang. Asalnya nak beratur masuk sama dengan fakar and the geng. Tapi fefeham laa geng aku ni. Paling bagus. Masa kelas pon datang lambat, masa ni pun lambat jugak. Penat aku tunggu dorg kelam kabut gak laa masa nak masuk tu. Dah laa masa awal tu tak dapat bergambar. Mujurlah ada Zie, Fit dgn Usop datang. Dapat laa dorang ambek gambar kteorg berlima.

Thanks zie berlakon konon-konon tak dapat datang konvo kteorang. Tetiba boleh pulak kau muncul. Buat sebak jee taww gie ni. Inilah kawan-kawan aku selama 3 tahun belajar. Susah senang gaduh nanges buat masalah bersama. Kau dah tahu perangai bughuk masing-masing.  Diorang laa classmate, coursemate, housemate and roomate. Macam-macam peel dah kteorang buat bersama.

Semua dok menyelit nak bergambar sama. Masa ni tengah beratur nak masuk dalam dewan. Tengah tu nik, housemate, coursemate, classmates aku. Huii budak pandai tu, kelas pertama kau. Tahniah mek Nik Athirah.

Empat terakhir
Nini pon join skali kteorang. Gengs BBM lain semua duduk depan, haha nasib laa. Janji kteorang berempat sama, huhu.

Hakak and abang-abang sado, hikhiks

Ohh, lupa nak cite.. Untuk falkulti perniagaan kteorg sidang kedua, petang dalam pukul 2 sampai 5 petang. Nasib baik petang kalau pagi mahu terkejar-kejar kteorg. Entah-entah Intan tak sempat nak grad sekali dengan kteorg atas hal-hal tertentu.. hmm mesti sedih. Alhamdulillah sempat bersama tak laa rasa kosong sangat.

Okay, aku just continue cerita lepas Istiadat tu ea...

Lepas keluar dari dewan melulau cari ibu ayah aku. Call ibu tak jawab.. nasib baik ada Ikram dengan baby boleh jaga barang aku, ambilkan gambar untuk aku.. kalau tak aku tak tahu laa nak mintak tolong siapa. Sebab semua orang busy dengan family and kawan masing-masing. Yela, aku yang sulung yang konvo lain ahh adik aku last tu yang konvo boleh laa 1 family datang. Aku tak kisah pon semua family aku tak ada yang penting ibu ayah aku mai :)

Lepas jumpa and bergambar sikit dengan family aku berlari mencari kawan aku. Serius sakit gila kaki aku maklum laa pakai wedges. Konon nak nampak lain sikit and tinggi laa dari biasa. 

Taraaa dapat bergambar dengan abah, kaw hado? Nasib baik terjumpa abah. Abah dah ngamuk siapa yang tak cari dia lepas majlis tu. Nasib baik aku jumpa dia kurang sikit kemarahan dia, hihi.

Yeay! Jumpa dengan madam Lana. Hari tu dua lecturer je aku jumpa. Tak larat wei aku nak jalan mencari, melecet kot kaki. Acah-acah kuat je sebab nak bergambar punya pasal, hahaha. Cari Intan, Intan dah balik hantar mak dia ke TBS so tak dapat laa bergambar dgn si gemok tu, hihi. Cari Janah, Janah ada photo studio dengan family dia hmm. Cari Mija.. mija hilang tak dapat dikesan. So yang tinggal aku, zie, fit and usop je merata mencari yang lain.

Thanks korang bertiga datang konvo kteorang. Nasib baik ada korg bertiga, dapat jugak bergambar dengan ramai orang sampai naik bosan korang tunggu and ngadap muka aku je kt situ, huhu. Thanks tolong ambilkan banyak sangat gambar, hihi. Suka kite.

Hikhiks, ada orang bagi bunga tapi pinjam sat jee

Ini merangkap budak-budak yang selalu sangat cari pasal dengan aku masa kelas or luar kelas. Ada je benda nak digaduhnya. Biasalah gaduh-gaduh (gurau-gurau) manja yang boleh dijadikan kenangan. Lepas ni siapa pulak yg nak cari pasal dengan aku ek? Huhu.  Tapi sorang tu special sikit festaim tegur depan-depan masa ajak bergambar tu, itu pun dgn bantuan Zie. Padahal dah 3 tahun duk 1 kolej 1 kelas tak pernah bercakap apatah lagi nak tegur. Jumpa nak senyum pon tak, buat macam tak kenal je bila jumpa hahahaha. Harap lepas ni jumpa kt luar bercakap laa ek? Hihi

Cari gak crush-crush skandal-skandal masa belajar dulu tapi tadak pulak diorang, hahaha. Kalau diorang ada depan mata dengan tak malunya aku akan mintak Zie panggil diorang bergambar, hewhewhew :3

Tunggu punya tunggu hari pon nak hujan. Pastu aku pon cakap dengan zie nak balik sebab ayah park kereta jauh. Fuhhh, perjalanan hakak nak kereta makan masa sambil hujan pun turun. Balik rumah tukar kasut dengan baby. Habis melecet teruk jari kelingking aku, wehhh tolong laa simpati sikit. Masa dok jalan cakap sorang-sorang macam orang gila "Beauty is PAIN" hahaha pastu sempat berborak dengan sorang pacek ni mana tahu rupanya bakal pakmentua ke hehe


Konklusinya, kenangan paling indah dalam hidup aku. Rasa nak konvo sekali lagi weh. Macam tak cukup masa nak bergambar sama dengan budak-budak BBM yang lain, terkilan kt situ sikit. Lain post, aku cerita pasal photoshoot and family aku yaa. Maaflah kalau ada terkurang dalam post ni. Maaf juga panjang sangat entri kali ni. Tahniah sumorang! Babaii semua, muahciked :*


- Abell